حمل و نقل

حمل و نقل

حمل و نقل بار و روش‌های آن

حمل و نقل را می‌توان به عنوان جابجایی اجناس، حیوانات و افراد از یک مکان به مکان دیگر تعریف کرد. بدون حمل و نقل، کل جهان ساکن خواهد شد و هیچ حرکتی انجام نخواهد شد. انواع روش های ارسال بار و حمل و نقل بار از گذشته وجود داشته است، اما این روش‌ها به تدریج تغییر پیدا کرده و پیشرفت کرده‌اند. 

ما در این مقاله درباره مفهوم حمل و نقل بار، انواع روش های حمل و نقل بار، هزینه حمل و نقل بار و سایر مسائل مرتبط با این موضوع صحبت خواهیم کرد.  اما قبل از هر چیز خوب است قدری درباره تاریخچه حمل و نقل بدانید.

تاریخچه حمل و نقل

تاریخچه حمل و نقل از زمانی که بشر روی زمین پا گذاشت، شروع شده و تا به امروز ادامه دارد. اولین وسیله حمل و نقل بار، دست و پای انسان بود. مردم برای رساندن بار به مکان‌های مختلف آن را با دست گرفته و با پیمودن مسافت‌هایی، بار را به مقصد می‌رسانیدند. 

یکی از اولین پیشرفت‌ها در زمینه انواع روش های حمل و نقل بار استفاده از حیوانات بود. انسان‌ها حیوانات را اهلی می‌کردند تا کالاها را بر روی پشت خود حمل کنند. 

در حدود 3500 سال قبل از میلاد، اولین وسایل نقلیه چرخدار مورد استفاده قرار گرفت. در این زمان چرخ‌ها به گاری و ارابه متصل می‌شدند. تقریباً در همان زمان مردم شروع به استفاده از قایق‌های ساده پارویی برای حمل بار کردند.

به تدریج پیشرفت‌های مربوط به سامانه حمل و نقل بار سرعت گرفت و در دوران انقلاب صنعتی به اوج خود رسید. ساخت قطار، بالن، هواپیما، کشتی بخار، اتومبیل و حتی سفینه فضایی به تدریج انتقال بار را آسان کرد و هزینه حمل و نقل بار را کاهش داد. 

انواع روش های حمل و نقل بار هنوز هم در حال پیشرفت هستند و ما نمی‌دانیم در آینده با چه پیشرفت‌هایی در سامانه حمل و نقل بار روبرو خواهیم شد. ممکن است پیشرفت علم، امکان انتقال لحظه‌ای بار از طریق قوانین فیزیک کوانتومی را فراهم کند و یا زمانی بتوانیم با استفاده از خدمات آنلاین، کالاهای فیزیکی را منتقل کنیم. 

در هر حال، در دنیای مدرن جابجایی بار اهمیت بسیار زیادی دارد و کالاها، خدمات و همچنین، انسان‌ها را در نقاط مختلف دنیا به هم مرتبط می‌کنند.

تاریخچه حمل و نقل

سامانه حمل و نقل بار و اهمیت آن

 اهمیتی که سامانه حمل و نقل بار برای زندگی بشر در دنیای مدرن دارد، شامل موارد زیر است: 

1. رونق تولید

سامانه حمل و نقل بار این امکان را فراهم می‌کند که مواد اولیه در زمان مشخص به کارخانه‌های تولیدی برسد. اگر زیرساخت‌های انواع روش های حمل و نقل بار وجود نداشت، هیچ کارخانه‌ای نمی‌توانست در زمان مورد نیاز و بر اساس برنامه‌ریزی قبلی، مواد اولیه و سوخت خود را دریافت کند. در این صورت تمام فعالیت‌های تولیدی در جهان تعطیل می‌شد.

2. توزیع یکنواخت کالا

انواع روش های حمل و نقل بار این امکان را فراهم می‌کنند که کالاها و خدمات از مناطقی که در آن فراوان هستند به مناطقی که در آن کمیاب هستند منتقل شوند. این کار علاوه بر سودآوری، دسترسی همه افراد بشر را به کالای مورد نیاز آسان می‌کند. هزینه حمل و نقل بار و نرخ کرایه حمل بار نیسان بین شهری معمولا سبب می‌شود، کالا در مقصد قدری گران‌تر از مبداء باشد، با این حال، انواع روش های حمل و نقل بار که انتقال کالا در حجم‌های بسیار زیاد را فراهم می‌کنند، این مشکل را تا حدود زیادی حل کرده‌اند.

3. کاهش هزینه تولید

برخی از کالاها در مناطق خاصی از جهان فراوان هستند، درحالی‌که یا در مناطق دیگر تولید نمی‌شوند و یا تولید‌کردن آنها با هزینه بالایی همراه است. در این شرایط سامانه حمل و نقل بار با تامین مواد اولیه مورد نیاز می‌تواند هزینه کالاهای تولید‌شده در کارخانه مقصد را کاهش دهد. 

4. یکسان‌سازی فرهنگ‌ها

در گذشته تفاوت فرهنگی بین ملت‌ها بسیار بیشتر از اکنون بود. درست است که اینترنت دنیا را به یک دهکده کوچک تبدیل کرده است، اما سامانه حمل و نقل بار نیز با انتقال کالای خاص یک کشور به سایر کشورهای جهان، نقش موثری در یکسان‌سازی فرهنگ‌ها داشته است. 

انواع روش های حمل و نقل بار

پنج روش اصلی حمل و نقل بار شامل موارد زیر است:

  1. حمل و نقل جاده‌ای
  2. حمل و نقل ریلی
  3. حمل و نقل دریایی
  4. حمل و نقل هوایی
  5. حمل و نقل خط لوله

حمل و نقل جاده‌ای

حمل و نقل جاده‌ای یکی از انواع روش های حمل و نقل بار است که در تمام نقاط جهان وجود دارد. این روش که گاهی هزینه حمل و نقل بار را کاهش می‌دهد، شامل استفاده از وسایل نقلیه موتوری (خودرو، کامیون، اتوبوس، تریلی و کامیونت) است. حتی هنوز گاهی از حیوانات اهلی برای حمل و نقل جاده‌ای در مسیرهای صعب‌العبور استفاده می‌شود. 

سامانه حمل و نقل بار جاده‌ای در مقایسه با سایر انواع روش های حمل و نقل بار، انعطاف‌پذیرتر است. هزینه حمل و نقل بار در این سامانه نسبتا ارزان‌تر بوده و معمولا سریع است. سامانه حمل و نقل بار جاده‌ای ظرفیت بالایی برای حمل کالا در مسافت‌های کوتاه دارد. 

پخش فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای در بسیاری از موارد از این نوع روش حمل و نقل استفاده می‌کنند.

تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه و جاده‌ها، یکی از معایب عمده این نوع از انواع روش های حمل و نقل بار است.

انواع روش های حمل و نقل بار

حمل و نقل آبی

سامانه حمل و نقل بار آبی بسیار مهم است؛ زیرا آب‌ها معمولا یک مسیر میان‌بر محسوب می‌شوند که بسیار کوتاه‌تر از مسیر سامانه حمل و نقل بار ریلی و جاده‌ای هستند. از این گذشته در برخی از مواد جریان آب موافق جهت حمل است و سبب کاهش بیشتری در زمان و هزینه حمل و نقل بار می‌شود. 

در دنیا دو نوع عمده سامانه حمل و نقل بار آبی وجود دارد که عبارتند از: سامانه حمل و نقل بار آبی داخلی و سامانه حمل و نقل بار آبی اقیانوسی.

حمل و نقل آبی داخلی

این نوع از انواع روش های حمل و نقل بار از طریق رودخانه‌های قابل کشتیرانی، دریاچه‌ها و کانال‌های مصنوعی انجام می‌شود. بسیاری از رودخانه‌های بزرگ در نقاط مختلف جهان مسیری برای کشتی‌ها و لنج‌هایی هستند که بار حمل می‌کنند. 

برخی از رودخانه‌های اصلی که نقش مهمی در حمل و نقل بین‌المللی دارند شامل راین و دامبه در اروپا، زئیر در آفریقا، نیل در آفریقا و می‌سی‌سی‌پی در ایالات متحده آمریکا هستند.

سامانه حمل و نقل بار اقیانوسی

آبراه‌های اقیانوسی حجم بسیار زیادی از تجارت جهانی را حمل می‌کنند. بسیاری از کالاها و مواد حجیم از طریق آبراه‌های اقیانوسی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شوند. هزینه حمل و نقل بار از طریق اقیانوس‌ها کم است. در این روش، کشتی‌های باری بزرگ، مقادیر زیادی از بار را در خود جای داده و در مسیر بسیار کوتاه‌تری نسبت به مسیر خشکی، آن را حمل می‌نمایند.

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی جدیدترین نوع از انواع روش های مرسوم حمل و نقل بار است که سرعت حمل و نقل بار را تا حد زیادی افزایش داده است. 

این سامانه حمل و نقل بار در سال 1903 معرفی شد؛ اما در دهه 1930 به وسیله‌ای برای حمل و نقل افراد و کالاها تبدیل گردید. بیشترین حجم حمل و نقل هوایی پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد و در حال حاضر یک روش مرسوم برای جابجایی بار است. 

این نوع از انواع روش های حمل و نقل بار، بدون محدودیت‌هایی که در زمین وجود دارد عمل می‌کند و حتی از جابجایی دریایی، در کوتاه‌کردن مسیرها موثرتر عمل می‌نماید. این سامانه حمل و نقل بار، تنها در مواردی که اجازه عبور از آسمان کشور خاصی را نداشته باشد از مسیر مستقیم و میان‌بر خارج می‌شود. درحالی‌که جاده‌ها و ریل‌ها تقریبا همیشه بسیار طولانی‌تر از مسیر مستقیم هستند و مسیر آبی نیز، اگر چه نقش مهم در کاهش مسافت دارد، همیشه مستقیم نیست. 

هواپیماها بارهای سنگین و حجیم را در فاصله‌های طولانی حمل می‌کنند و نقش زیادی در کاهش زمان حمل و نقل بار دارند. 

حمل و نقل با خط لوله

این روش حمل و نقل با روش‌هایی که در قسمت‌های قبل توضیح داده شد تفاوت ذاتی دارد و با ماهیت فعالیت ما از بنیاد متفاوت است. با این حال از آنجایی که حمل و نقل با خط لوله، یکی از روش‌های حمل و نقل بار محسوب می‌گردد که استفاده‌های خاصی دارد، اشاره به آن در این نوشتار خالی از لطف نیست.
سیستم حمل و نقل با خط لوله، شامل استفاده از لوله‌های توخالی در جابجایی آب، نفت خام و گاز است. این روش، ایمن‌تر از استفاده از تانکر یا تریلر برای جابجایی این مایعات در جاده است.
هزینه حمل ونقل بار با خط لوله، به هزینه تولید زیر ساخت‌ها و تعمیرات آنها وابسته است. با این حال، با توجه به خطرات امنیتی ایجاد شده حین حمل مایعاتی مانند نفت و گاز در جاده‌ها، معمولا هزینه حمل ونقل بار با خط لوله، کمتر از هزینه حمل ونقل بار جاده‌ای، ریلی یا آبی در نظر گرفته می‌شود.
لازم به ذکر است که حمل با خط لوله، تنها برای مواد و کالاهای خاصی که مایع و یا گاز هستند امکان‌پذیر است و نیاز به گیرنده و فرستنده سازمان‌دهی شده‌ای در مبدا مسیر و مقصد دارد.

با وجود روش‌های مختلف حمل و نقل کالا، وقتی درباره هزینه ارسال بار به شهرستان صحبت می‌شود، در اکثر مواقع منظور حمل و نقل جاده‌ای است.

روش‌های دیگر حمل بار

علاوه بر روش‌های ذکر‌شده، برخی از انواع روش های حمل و نقل بار نیز وجود دارند که کمتر مرسوم هستند و سهم کوچکی را در حمل ونقل بار در سطح جهانی دارند. با این حال، با توجه به این‌که هنوز منسوخ نشده‌اند و در شرایط خاصی استفاده می‌شوند، در این‌جا آنها را معرفی می‌کنیم.

حمل و نقل با حیوانات

استفاده از حیوانات، یکی از قدیمی‌ترین انواع روش های حمل و نقل بار محسوب می‌شود. از جمله حیواناتی که از آنها برای حمل و نقل کالا استفاده می‌شود می‌توان به شتر، اسب، الاغ، فیل و زرافه اشاره کرد. حمل و نقل با حیوانات، معمولا در مسیرهای صعب‌العبور که رد‌شدن وسایل نقلیه از آنها دشوار است، کاربرد دارد. متاسفانه این نوع حمل و نقل، نقش مهمی در جابجایی کالای قاچاق دارد.

حمل و نقل با نیروی انسانی

حمل و نقل با نیروی انسانی در دنیای جدید جای زیادی ندارد؛ اما باز هم در مواردی محدود و بعضا با اهداف غیرقانونی از آن استفاده می‌شود. دست‌فروشی که کالاهای خود را بر روی دوش خود حمل کرده و در کنار خیابان یا مترو به فروش می‌رساند، در حقیقت از روش حمل و نقل با نیروی انسانی استفاده کرده است.
همان‌طور که می‌بینید این نوع جابجایی کالا، تنها برای بارهای کوچک و سبک‌وزن قابل استفاده است. با این حال، متاسفانه هنوز شغلی به نام کولبری وجود دارد که در آن انسان‌ها بارهای سنگین را از مناطق صعب العبور رد‌کرده و برای فروش به مقصد می‌رسانند. هزینه حمل ونقل بار با کولبری چندان زیاد نیست و تنها به مزدی که کولبر می‌گیرد وابسته است.

حمل و نقل با سفینه فضایی

اگرچه تحقیقات زیادی در زمینه این فناوری برای جابجایی بار انجام شده است، معمولاً از آن جز برای قراردادن ماهواره‌ها در مدار و انجام آزمایش‌های علمی استفاده نمی‌شود.

حمل و نقل کابلی

حمل و نقل کابلی کلاس گسترده‌ای از انواع روش های حمل و نقل بار است که با استفاده از کابل و در دستگاه‌هایی به نام تله‌کابین صورت می‌پذیرد. کابل ممکن است حرکت را به شکل فعال و یا غیر فعال سامان دهد. این سامانه حمل ونقل بار در کوه استفاده می‌شود و نیاز به تاسیس جاده برای حمل کالا را از بین می‌برد.

هزینه حمل و نقل بار

حمل و نقل بار قدمتی به اندازه حضور بشر بر روی کره زمین دارد. انواع روش های حمل و نقل بار به تدریج در طول تاریخ ایجاد شدند و هنوز نیز پیشرفت و توسعه آنها ادامه دارد. در حال حاضر، روش‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی بسیار رایج هستند. با این حال، روش‌های دیگری نیز مانند حمل و نقل از طریق کابل، حیوانات و انسان هنوز به کار گرفته می‌شوند.
هزینه حمل و نقل بار در روش‌های مختلف متفاوت است و انسان همیشه در تلاش است که این هزینه حمل و نقل بار را تا حد ممکن کاهش دهد.
اگر قصد حمل و نقل جاده‌ای کالا، بهترین باربری تهران به شهرستان را دارید، ما با امکانات کافی و تجربه طولانی آماده‌ایم در تمام روزها در خدمت شما باشیم و خدماتی مطمئن و با قیمت مناسب را به شما ارائه دهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top