حمل و نقل بین شهری

حمل و نقل بین شهری

در سال‌های اخیر بسیاری از مردم به واسطه نوع شغل، زندگی و شرایط خاص خودشان مجبور به جابجایی وسایل منزل از یک شهر به شهر دیگر هستند. در کنار مردم عادی، کسب و کارها نیز از خدمات حمل و نقل بین شهری استفاده می‌کنند تا بتوانند محصولات فروخته شده خود را به دست خریداران برسانند. ارسال بار تهران به شهرستان، یکی از خدمات لجستیکی است که توسط شرکت‌های معتبر به مردم و کسب و کارهای مختلف ارائه می‌شود. در صورتی که شما هم قصد دریافت خدمات حمل و نقل برون شهری را دارید، با ما همراه باشید تا با جزئیات این روش حمل و نقل بین شهری و حمل بار بین شهری آشنا شوید. 

حمل بار بین شهری چیست؟ 

حمل بار بین شهری، به مجموعه خدماتی گفته می‌شود که جهت ارسال بار از یک شهر به شهر دیگر انجام می‌گردد. حمل و نقل بار بین شهری، می‌تواند برای مردم که نیاز به اسباب کشی دارند، جزء بهترین خدمات باشد. همچنین، شرکت‌ها و کسب و کارهای دیگر نیز می‌توانند از خدمات حمل بار بین شهری با نیسان یا انواع دیگر خودروهای حمل بار استفاده نمایند. 

حمل و نقل برون شهری با هدف کاهش دغدغه‌ها و رفع نیاز مردم و کسب و کارها جهت جابجایی بار از یک شهر به شهر دیگر انجام می‌شود. بنابراین، افرادی که نیاز به حمل و نقل بین شهری دارند، می‌توانند با ارتباط با شرکت خدمات لجستیک از این خدمات استفاده کرده و با کمترین هزینه، به نتیجه‌ای که مورد نظر دارند برسند.

انواع خدمات حمل و نقل بین شهری

حمل و نقل بین شهری با هدف کاهش هزینه‌های مردم جهت حمل و نقل و رفع دغدغه‌ها و نیاز این افراد انجام می‌شود. به طور کلی، هیچ محدودیتی برای استفاده از خدمات حمل و نقل برون شهری برای افراد و کسب و کارهای مختلف وجود ندارد. بنابراین، هر فرد حقیقی و حقوقی می‌تواند از خدمات حمل بار بین شهری استفاده کند. با این حال برای اینکه درک بهتری از این خدمات داشته باشید، در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. 

انواع خدمات حمل و نقل بین شهری

اسباب کشی بین شهری با حمل بار بین شهری

اسباب کشی بین شهری با حمل بار بین شهری قابل انجام است. افرادی که به هر دلیلی مجبور به مهاجرت به یکی از شهرهای کشور ایران هستند، می‌توانند با بسته‌بندی مناسب وسایل خود از خدمات حمل بار بین شهری استفاده نمایند. لازم به توضیح است که انتخاب نوع حمل و نقل بین شهری حتما باید بر اساس تعداد و حجم وسایل مورد نیاز برای جابجایی انجام شود و استفاده از ماشین‌های کوچک با حجم کم برای جابجایی وسایل اصلا توصیه نمی‌شود. 

در صورتی که قصد جابجایی هر نوع لوازم خانگی برای اسباب کشی و یا جابجایی جهیزیه را دارید، کافیست که از خدمات حمل بار بین شهری استفاده کنید؛ اما توجه داشته باشید که این خدمات باید با تضمین کیفیت و گارانتی به شما ارائه شوند تا هیچ مشکلی در حین جابجایی بار برای شما به وجود نیاید. البته تعداد شرکت هایی که کیفیت خدمات خود را تضمین می کنند زیاد نیست و توصیه می شود برای این امر حتما وقت و حوصله کافی به خرج دهید.

حمل و نقل برون شهری و جابجایی بار فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای

حمل بار فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای، از جمله خدمات حمل و نقل برون شهری محسوب می‌شود که به طور مستمر انجام می شود. برای ارسال و جابجایی مواد غذایی ، بهداشتی ، لوازم منزل و کالاهای مختلف مورد نیاز مردم در سراسر کشور باید از خدمات حمل و نقل بین شهری استفاده کرد. جابجایی بار فروشگاه‌های زنجیره‌ای معمولا با ماشین‌های بزرگ مانند خاور انجام می‌شود. با این حال هر یک از تامین کنندگان می‌توانند بر اساس نیاز خود، از ماشین‌های مناسبی نیز استفاده کنند. 

حمل و نقل محصولات مختلف کسب‌و‌کارها

کسب‌و‌کارهای مختلف می‌توانند برای حمل و نقل بین شهری محصولات تولیدی یا وارداتی خود و به طور کلی  ارسال بار به شهرستان از تهران از خدمات حمل و نقل بین شهری استفاده نمایند. در چنین شرایطی تمامی محموله ها با کمک ماشین‌های مخصوص حمل بار مانند تریلی چادر دار ، خاور یا نیسان حمل می‌شوند و به مقصد مورد نظر می رسند. صاحبان کسب و کارها باید به این نکته توجه کنند که اطلاعات مبدا و مقصد شامل نام کامل فرستنده و گیرنده ، شهر مقصد ، نام کامل فروشگاه ، تعداد اقلام محموله ، شماره تلفن فرستنده و گیرنده و ارزش بار به طور دقیق در بیجک بار نوشته شده باشد تا ضمن محاسبه قیمت حمل بار تهران به شهرستان فرایند حمل ، ارسال ، توزیع و تحویل بار بدون کمترین خطا و به شکل صحیح انجام شود. 

برای حمل بار بین شهری از چه ماشین‌ هایی استفاده می‌شود؟ 

یکی از دغدغه‌های افراد برای دریافت خدمات حمل و نقل بین شهری، تضمین امنیت بار و متقابلا کیفیت ماشینی است که برای جابجایی وسایل اختصاص یافته است. به هر حال به دلیل اینکه احمل و نقل بین شهری در بازه زمانی طولانی انجام می‌شود، لازم است که ماشین باربری انتخاب شده امنیت لازم را داشته باشد. در این میان اگرچه حمل بار بین شهری امکان‌پذیر است؛ اما در شرایطی که وسایل بیش از حجم یک نیسان باشند باید حتما از ماشین‌های بزرگ‌تر برای حمل و نقل برون شهری استفاده کرد. 

حمل و نقل برون شهری، می‌تواند با خودروهای سبک، نیمه سنگین ، سنگین و فوق سنگین انجام شود که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. توجه داشته باشید که شما به عنوان فرستنده در حمل و نقل برون شهری، حتما باید بر اساس حجم وسایل و ابعاد آن‌ها، بهترین ماشین‌ها را جهت جابجایی بار انتخاب نمایید. بنابراین، آشنایی با انواع خودروهایی که برای حمل بار بین شهری استفاده می‌شوند، بسیار حائز اهمیت است. 

برای حمل بار بین شهری از چه ماشین‌هایی استفاده می‌شود؟ 

ماشین‌ های باربری سبک 

ماشین‌های باربری سبک که در اکثر موارد برای حمل بار بین شهری استفاده می‌شوند، نیسان‌ها هستند هرچند در مواردی معدود وانت ها نیز مطرح می شوند. ارسال بار با کمک نیسان هم به صورت مسقف قابل انجام است و هم به صورت روباز. بجز روزهای بارانی که جابجایی بار در جاده‌ها می‌تواند حساس و نگران‌کننده باشد در سایر مواقع می‌توان از نیسان روباز در خدمات حمل و نقل بین شهری استفاده کرد. 

ماشین‌ های باربری نیمه سنگین 

ماشین‌های باربری نیمه سنگین ماشین‌هایی‌اند که حدود 4 تا 5 تن بار را جابجا می‌کنند. در مواقعی که حمل بار بین شهری به دلیل حجیم بودن وسایل و یا سنگین بودن آن‌ها قابل انجام نباشد، می‌توان از ماشین‌های باربری نیمه سنگین استفاده کرد. این ماشین‌ها شامل کامیونت و خاور می‌باشند که امکان جابجایی بار را با وزن متوسط را می‌دهند. 

ماشین‌ های باربری سنگین

منظور از ماشین‌های باربری سنگین در حمل بار بین شهری، ماشین هایی هستند که از خاور بزرگ تر و از تریلی کوچک تر هستند.در میان باربری ها و رانندگان این ماشین ها به تک و جفت موسوم هستند.علت این نامگذاری به محور چرخهای عقب آن ها مربوط است و تک یعنی یک محور و جفت یعنی دو محور.این ماشین ها از ۶ تن تا ۱۵ تن را می توانند حمل کنند. 

ماشین های باربری فوق سنگین

ماشین های فوق سنگین همان تریلی ها هستند که در انواع مختلف در جاده های سراسر کشور برای حمل بار بین شهری تردد دارند.دسته بندی تریلی ها با معیارهای مختلف شامل تفاوتهایی است ولی اشاره اجمالی به اسامی آن ها می تواند از این قرار باشد.تریلی کفی ، تریلی ترانزیت یا چادری ، تریلی تیغه یا کانتینربر ، تریلی کمرشکن ، تریلی لبه یا بغلدار ، تریلی نیم لبه ، تریلی یخچالی ، تریلی کمرپرسی ، تریلی بونکر و تریلی تانکر.

البته واضح است که همه این انواع در حمل بار خدمات حمل و نقل بین شهری بکار نمی آیند. متداول ترین نوع تریلی که در حمل و نقل بین شهری استفاده می شود تریلی چادری یا ترانزیت است. در بسیاری از موارد هم با قراردادن یک کانتینر بر روی یک تریلی کانتینربر از فضای داخل کانتینر برای جمع آوری و حمل و ارسال بار استفاده می شود. تریلی ها حداقل تا 25 تن می توانند بار حمل کنند.

مدت زمان حمل و نقل برون شهری

زمان رسیدن بار از مبدا به مقصد برای بسیاری از افراد و کسب و کارها حائز اهمیت است. به طور کلی، مدت زمان حمل و نقل برون شهری می‌تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد و این خود بر روی هزینه حمل و نقل بین شهری نیز موثر است. فاصله میان مبداء و مقصد ، نوع ماشین حمل بار ، نوع مسیر که ممکن است کفی ، اتوبان،کوهستانی یا غیره باشد و زمان از سال مانند ماههای پایانی و ترافیک یا محدودیتهای جاده ای از جمله عواملی هستند که در مدت زمان حمل و نقل برونشهری موثر هستند.
توصیه ما به شما این است که برای کاهش زمان حمل بار بین شهری، حتما هماهنگی‌های لازم را زودتر از زمان موعد انجام دهید. در این صورت یا بار شما زودتر از موعد مورد نظرتان به مقصد می‌رسد، یا اینکه می‌توانید با برنامه‌ریزی دقیق حمل و نقل برون شهری را در زمان مشخصی انجام دهید.
باید توجه داشته باشید که حمل و نقل بین شهری از یک مبدا به یک مقصد انجام می‌شود. مانند زمانی که شما در سفر هستید و میزان کیلومتر میان مقصد و مبدا را بررسی می‌کنید، باید برای مشخص کردن زمان حمل و نقل برون شهری نیز مسافت میان مبدا و مقصد را تعیین کنید. در این صورت متوجه می‌شوید که حدودا چقدر زمان لازم است تا ماشین حمل بار به مقصد برسد.
حتما در مورد زمان حمل و نقل برون شهری با راننده و شرکت ارائه دهنده این خدمات صحبت کنید.

هزینه حمل و نقل بین شهری چقدر است؟

یکی از سوالات رایجی که در میان مشتریان برای دریافت خدمات حمل و نقل بین شهری وجود دارد، هزینه حمل و نقل است. عوامل زیادی می‌توانند روی قیمت باربری تهران به شهرستان و یا شهرستان به شهرستان‌های دیگر تاثیرگذار باشند که درک هر یک از این عوامل در حمل بار بین شهری اهمیت بسیار زیادی دارند. اولین و مهم‌ترین عامل موثر بر روی هزینه حمل و نقل بار، نوع خودروی انتخاب شده شما برای این کار است. به طور کلی اگر از روش خرده بار برای ارسال بار خود استفاده می کنید هرچقدر ماشین حمل بار بزرگتر باشد هزینه حمل هر واحد بار کمتر از زمانی است که ماشین کوچک تر باشد.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر هزینه حمل نوع بار ، تعداد بار ، میزان وزن بار و حجم یا ابعاد بار است.به عنوان مثال هزینه ارسال بار با نیسان در حالتی که محموله متعلق به یک شرکت است و تعداد کارتن ها زیاد است نسبت به زمانی که مثلا دو عدد یخچال حمل خواهد شد متفاوت است.یا هزینه حمل برای ارسال عدلهای پارچه با هزینه حمل ارسال ظروف شیشه ای در یک ماشین مشابه با هم فرق خواهند داشت.
موضوع دیگری که می‌تواند روی هزینه حمل و نقل بین شهری تاثیرگذار باشد، فاصله میان مبدا و مقصد است. هر چقدر مسافت میان مبدا و مقصد برای حمل و نقل برون شهری بیشتر باشد، هزینه حمل و نقل برون شهری نیز افزایش پیدا می‌کند.

گاهی اوقات مسافت بین مبداء و مقصد برای حمل بار بین شهری زیاد نیست؛ اما چون جاده میان این دو شرایط قابل قبولی ندارد و تقریبا خطرناک است، راننده مجبور می‌شود که سرعت خود را پایین بیاورد و مدت زمان بیشتری را در جاده بماند یا اینکه بابت استهلاک بیشتر خودروی خود کرایه بیشتری را مطالبه کند که این موضوع نیز روی قیمت حمل و نقل بین شهری تاثیر می‌گذارد.

بهترین راه برای اطلاع از قیمت حمل بار بین شهری، استعلام قیمت از شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات است. در شرکت خدمات حمل و نقل برون شهری، قیمت دقیق برای حمل بار از یک نقطه به نقطه دیگر مشخص می‌شود. فقط کافیست که زمان مورد نظر خودتان را برای دریافت خدمات حمل و نقل برون شهری مشخص کنید و در مورد قیمت از شرکت‌ها استعلام بگیرید.

نکات مهم برای حمل بار بین شهری

خدمات حمل و نقل بین شهری حتی اگر توسط شرکت‌های معتبر و متخصص در این زمینه ارائه شوند، باز هم دقت و توجه شما را می‌طلبند. اگر بتوانید حمل و نقل برون شهری خود را با دقت و حوصله تنظیم کنید می‌توانید به نتیجه‌ای که مد نظر دارید برسید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن با بهترین هزینه حمل بار بین شهری را انجام دهید. رعایت نکات زیر می‌تواند به شما برای بهبود فرآیند حمل و نقل برون شهری کمک کند.

  • حتما بارهای خودتان را طوری بسته‌بندی کنید که بتواند از محموله شما محافظت کافی به عمل آورد و مثلا در هنگام جابجایی ماشین روی دست اندازها و پستی و بلندی‌های جاده یا فشار بارهای دیگر یا عوامل خسارت بار دیگر دچار آسیب نشوند.
  • قبل از تعیین زمان برای حمل و نقل برون شهری، شرایط آب و هوایی جاده میان مبدا و مقصد را چک کنید. سعی کنید که در آب و هوای بارانی از خدمات حمل بار بین شهری استفاده نکنید.
  • در صورتی که برخی از وسایل شما حساس به رطوبت هستند، بهتر است که از ماشین‌های مسقف برای جابجایی بار استفاده کنید. به طور کلی، ماشین‌های مسقف می‌توانند امنیت بیشتری برای جابجایی بار داشته باشند.
  • به سوابق شرکتی که قرار است خدمات حمل و نقل برون شهری به شما دهد حسایت داشته باشید و در مورد آن تحقیق کافی بکنید.
  • اگر محموله شما از شرکتی خریده شده است نسبت به قاچاق نبودن آن اطمینان حاصل کنید و از فروشنده مدارک کافی طلب کنید تا اگر ماموران در بین راه به بار شما شک پیدا کردند بتوانید از اصالت آن دفاع کنید.
  • بیمه محموله خود را با هیچ بهانه ای از طرف شرکت حمل کننده عوض نکنید.همچنین مطمئن شوید که بیمه بار شما پوشش کامل داشته باشد.
  • اگر از شرکتهای خدمات حمل و نقل برون شهری استفاده می کنید هنگام تحویل بارتان به ایشان بر روی یک برگه مشخصات کامل فرستنده و گیرنده ، نوع و تعداد بار و حتما ارزش بار خود را بنویسید.
  • هنگام دریافت بارنامه از شرکت حمل کننده دقت کنید در متن بارنامه هیچ شرط یا توضیح اضافی که به ضرر شما باشد نوشته نشود. یکی از عمومی ترین جملاتی که باربری ها در بارنامه می نویسند جمله “هرگونه خسارت به عهده صاحب بار می باشد” است. به هیچ عنوان اجازه ندهید این جمله نوشته شود.
  • در مورد هزینه حمل بار حتما گفتگوی کافی داشته باشید و اگر نمی توانید آن را مستند کنید توصیه ما این است که بار خود را پیشکرایه کنید زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که به هزینه ای که شفاهی شنیده اید تعهد شود.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد حمل و نقل بین شهری و انواع خدمات آن صحبت کردیم. اگر قصد حمل بار بین شهری را دارید، می‌توانید با نیسان و یا خاور این کار را انجام دهید. هزینه حمل و نقل بین شهری بر اساس مسافت میان مبدا و مقصد و شرایط جاده میان آن‌ها محاسبه می‌شود. همچنین، می‌توانید از خدمات حمل و نقل بین برون شهری این شرکت نیز استفاده نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top