خدمات لجستیکی

شرکت خدمات لجستیک و انواع خدمات لجستیک

لجستیک چیست؟ لجستیک یا Logistics  اساساً فرآیند انتقال چیزها (مواد خام یا کالاهای تکمیل‌شده) از یک مکان به مکان دیگر است. حمل و نقل بار و انبارداری دو فعالیت اصلی شرکت خدمات لجستیکی هستند. لجستیک در اصل بخشی از فعالیت‌های زنجیره تامین کالا است. اگر فردی در حوزه مدیریت شرکت خدمات لجستیکی فعالیت کند، به اوlogistician  گفته می‌شود. 

ما در این مقاله به سوال «لجستیک چیست؟» پاسخ داده و انواع خدمات لجستیکی را که توسط شرکت خدمات لجستیکی ارائه می‌شوند بررسی می‌کنیم. در انتها به سطوح خدمات لجستیک نیز می‌پردازیم.

لجستیک چیست؟

در پاسخ به این سوال که «لجستیک چیست؟» باید بگوییم به فرآیند برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل کارآمد و مؤثر جریان کالاها، خدمات و اطلاعات مرتبط، از مبدأ تا نقطه مصرف به منظور انطباق با نیازهای مشتری لجستیک گفته می‌شود. به عبارت دیگر، لجستیک عبارت است از هماهنگی و مدیریت جریان منابع بین نقطه مبدا و نقطه مصرف، به منظور رفع نیازهای مشتری یا مشتریان. 

اکنون که متوجه شدیم لجستیک چیست، خوب است بدانیم نقش مدیریت لجستیک چیست و یک شرکت خدمات لجستیکی چه می‌کند؟ 

نقش مدیریت لجستیک چیست؟ شرکت خدمات لجستیکی چه می‌کند؟ 

نقش اصلی مدیریت لجستیک و در حقیقت شرکت خدمات لجستیکی شامل برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل جریان‌های رو به جلو و معکوس انتقال کالا و همچنین، ذخیره‌سازی کالاها و اطلاعات مرتبط به‌منظور برآورده‌کردن نیازهای مشتری است.

هدف اصلی یک شرکت خدمات لجستیکی انجام موثر و کارآمد تمام کارها در زنجیره تامین است. همه جنبه‌های زنجیره تامین باید توسط شرکت خدمات لجستیکی در نظر گرفته شوند. این جنبه‌ها عبارت‌اند از حمل و نقل، موجودی، انبارداری عمومی، بسته‌بندی محموله، امنیت، اسناد و سیستم‌های اطلاعاتی. 

برای تضمین این‌که محصول نهایی، نیازهای مشتری را از نظر کیفیت، کمیت و به موقع بودن برآورده می‌کند، هر یک از این اجزا باید توسط شرکت خدمات لجستیکی به‌طور دقیق برنامه‌ریزی و هماهنگ شده و در سطوح خدمات لجستیک جای بگیرند. 

اما اهمیت لجستیک چیست؟ و چرا هر جامعه‌ای به شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات نیاز دارد؟

اهمیت لجستیک چیست؟

پس از اطلاع از پاسخ دو سوال «لجستیک چیست؟» و «نقش مدیریت لجستیک چیست؟» اکنون به پاسخ این سوال می‌پردازیم که «اهمیت لجستیک چیست؟»

فرقی نمی‌کند که تولیدکننده باشید یا فروشنده، در هر حال می‌توانید با تکنیک‌های بازاریابی یا به روش دهان‌به‌دهان به مشتریان خود دسترسی پیدا کنید. اما، محصول شما با این روش‌ها منتقل نمی‌شود، بلکه باید توسط شرکت خدمات لجستیکی منتقل گردد. 

همان‌طور که می‌بینید بدون خدمات لجستیک، همه تلاش‌ها و هزینه‌هایی که برای تبلیغ محصولات انجام می‌دهید بدون نتیجه خواهد بود. تنها یک شرکت خدمات لجستیکی خوب می‌تواند محصولات را به شکل امن در نقاط مختلف و حتی در سراسر یک کشور و بین کشورهای مختلف منتقل کند. 

در مواردی که کارخانه تولیدکننده کوچک باشد، می‌تواند فرآیند حمل و نقل را خود به عهده گرفته و یا از خدمات شرکت‌های حمل و نقل بهره بگیرد، اما برای شرکت‌های بزرگ و سامان‌یافته، استفاده از انواع خدمات لجستیک که به‌وسیله شرکت خدمات لجستیکی ارائه می‌شوند، اجتناب‌ناپذیر است. برخی از تولید‌کنندگان بزرگ، در داخل خود بخشی به عنوان لجستیک برای حمل بار بین شهری طراحی می‌کنند و برخی دیگر تصمیم به برون‌سپاری انواع خدمات لجستیک می‌گیرند. 

این تصمیم‌گیری به مدیریت، اهداف و هزینه‌های تولید‌کننده یا کارخانه و کارگاه مورد نظر وابسته است. 

مراحل چرخه لجستیک چیست؟

لجستیک در یک چرخه تکرار پذیر انجام می‌شود. هر کدام از مراحل چرخه لجستیک، بارها و بارها توسط کارمندان شرکت انجام می‌شوند. این مراحل شامل موارد زیر هستند:
 
  • انتخاب محصول
  • کمی‌سازی
  • مدیریت موجودی
  • ارائه خدمات به مشتریان
انتخاب محصول: این مرحله در حقیقت اولین مرحله چرخه لجستیک است. هر شرکت با توجه به امکانات و علاقه‌مندی‌ها خود، اقدام به انتخاب محصولی می‌کند که مسئولیت حمل و نقل آن را به عهده خواهد گرفت. برای مثال شرکت مورد نظر، هزینه باربری از تهران به شهرستان را بر اساس بار خاص محاسبه کرده و سود یا ضرر آن را بررسی می‌کند. در صورتی که این هزینه در برابر سود عایدی کم باشد، محصول برای حمل و نقل انتخاب می‌گردد. 
 
کمی‌سازی: کمی‌سازی به معنای تهیه یا تامین مواد از سازنده یا تامین‌کننده است و بر محاسبه برآورد مقادیر تمرکز دارد. در این مرحله باید قابلیت شرکت برای انجام سفارش بزرگ و یا کوچک بررسی شود و سپس بر اساس این کمی سازی، به پذیرش یا رد سفارش اقدام گردد.
 
مدیریت موجودی: همان‌طور که گفتیم یکی از وظایف شرکت لجستیکی ذخیره کالا است. شرکت باید به‌طور مداوم موجودی انبار خود را بررسی کرده و بر اساس آن اقدام به توزیع کند. این کار سبب می‌شود که همیشه جنس کافی برای ارائه به بازار وجود داشته باشد. با این حال «مدیریت موجودی» معمولا برای شرکت‌های لجستیکی مطرح است که به طور دائم یک کالای خاص را پخش می‌کنند.
 
ارائه خدمات به مشتریان: هدف اصلی لجستیک خدمت رسانی به مشتریان از طریق ارائه محصولات مورد نیاز آنها است. پس رساندن کالا به مشتری مرحله آخر این چرخه است که همه مراحل قبلی برای رسیدن به آن انجام می‌شوند.
 

انواع خدمات لجستیک چیست؟

حالا که دانستید لجستیک چیست و وظایف یک شرکت خدمات لجستیکی در چه حوزه‌ای است، لازم است با انواع خدمات لجستیک و در قدم بعدی با سطوح خدمات لجستیک آشنا شوید. 
انواع خدمات لجستیک شامل موارد زیر هستند:
  • لجستیک ورودی (Inbound Logistics)
  • لجستیک خروجی (Outbound Logistics)
  • لجستیک داخلی (Intra Logistics)
  • لجستیک معکوس (Reverse Logistics)
  • لجستیک شخص ثالث (3PL یا Third-Party Logistics)

البته انواع خدمات لجستیک به این چهار مورد محدود نمی‌شوند؛ اما از آنجا که این‌ها پرکاربردترین انواع خدمات لجستیک هستند، ما در این‌جا آنها را بررسی می‌کنیم.

لجستیک ورودی (Inbound Logistics)

لجستیک ورودی یکی از انواع اصلی لجستیک است. این نوع از انواع خدمات لجستیک شامل حمل و نقل، ذخیره‌سازی و دریافت منابع ورودی (مانند مواد خام یا سایر کالاها) است که برای تولید یک محصول به آن نیاز است.

به عنوان مثال اگر شرکت شما با کفش سروکار دارد، لجستیک ورودی در شرکت شما شامل لاستیک کفش، نخی که برای دوختن کفش استفاده می‌شود، رنگ و …. خواهد بود.

شکل زیر لجستیک ورودی، خروجی و داخلی را با هم مقایسه کرده و جایگاه هر کدام از آنها را نشان می‌دهد.

لجستیک داخلی (Intra Logistics)

این نوع از انواع خدمات لجستیک در داخل یک شرکت یا کارخانه صورت می‌گیرد. برای مثال به منظور ساخت کفش لازم است پس از قالب‌گیری، قسمت پلاستیکی ساخته‌شده و برای سوراخ‌شدن جای بندها در داخل کارخانه منتقل شود. در مرحله بعد نیز کفش برای نصب بند و بسته‌بندی، در داخل کارخانه جابجا می‌گردد. این نوع از انواع خدمات لجستیک با نام لجستیک داخلی شناخته شده و بخشی از فعالیت‌های شرکت خدمات لجستیکی محسوب می‌شود. با این حال در بسیاری از موارد این خدمات داخلی به وسیله خود شرکت سازنده تقبل می‌گردد. 
 
پس در پاسخ به این سوال که «لجستیک چیست؟» باید این را نیز در نظر بگیرید که خدمات انتقالی داخل کارخانه یا شرکت نیز لجستیک محسوب می‌گردد.
 

لجستیک خروجی (Outbound Logistics)

لجستیک خروجی یکی از انواع خدمات لجستیک است که توسط شرکت خدمات لجستیکی  انجام می‌شود. در این فرآیند شرکت خدمات لجستیکی محصول را از سازنده تحویل گرفته و در زمان تعهد‌شده به مشتری تحویل می‌دهد.
در اینجا رضایت مشتری هدف اصلی است و شرکت خدمات لجستیکی تلاش بسیاری می‌کند تا محصول با حداقل هزینه و به راحتی به دست مشتری برسد.
به دنبال مثال قبلی، لجستیک خروجی یک شرکت تولید کفش، شامل ارسال محصول نهایی برای مشتریان خواهد بود.
 

لجستیک معکوس (Reverse Logistics)

لجستیک معکوس یکی از انواع خدمات لجستیک است که در آن شرکت خدمات لجستیکی محصول را از مشتری نهایی به فروشنده منتقل می‌کند. این نوع لجستیک شامل جمع‌آوری، بازرسی، مرتب‌سازی، بسته‌بندی و بازگردان محصول به فروشنده است.
بدون شک حداقل یک بار با این موضوع مواجه شده‌اید که محصولی را به‌صورت آنلاین سفارش داده‌اید و مطابق با نیاز شما نبوده است. سپس درخواست تعویض یا بازپرداخت محصول را مطرح کرده‌اید. در این شرایط شرکت خدمات لجستیکی با ارائه خدمات معکوس، جنس را از شما بازپس‌گرفته و به فروشنده باز‌می‌گرداند.
انواع خدمات لجستیک معکوس، معمولا به شکل رایج در رابطه با فروشگاه‌های بزرگ ارائه می‌شوند. 
ممکن است برخی از افراد بر این باور باشند که فرآیند بسته‌بندی و دسته‌بندی محصولات برگشت داده‌شده به عهده شرکت سازنده است؛ اما همان‌طور که می‌بینید این کارها معمولا در زمره انواع خدمات لجستیک معکوس شرکت خدمات لجستیکی محسوب می‌گردد.
 

لجستیک شخص ثالث (3PL)

لجستیک شخص ثالث یکی از انواع خدمات لجستیک  است که فقط بر حمل و نقل محصولات از یک سر به انتهای دیگر متمرکز شده است و نه چیز دیگری.
فرقی نمی‌کند که انتقال از فروشنده به مصرف‌کننده باشد یا از مصرف‌کننده به فروشنده. شرکت خدمات لجستیکی در این نوع از انواع خدمات لجستیک مسئولیت تحویل محصولات را در دو مکان مشخص و در زمان مناسب بر عهده می‌گیرد. برای مثال ارسال بار از درب منزل به شهرستان در زمره  این نوع لجستیک قرار می‌گیرد.
این نوع از انواع خدمات لجستیک به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به جای صرف وقت خود به نظارت بر خدمات تحویل، بر کار اصلی خود تمرکز شوند.
حمل بار فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای به شکل معکوس در زمره این نوع خدمات لجستیک قرار می‌گیرد. در این موارد، منظم‌کردن، دسته‌بندی و عیب‌یابی کالاهای برگشتی در داخل فروشگاه مبدا انجام می‌گیرد و شرکت خدمات لجستیک نقشی در آن ندارد. 

در قسمت‌های بعدی مقاله، درباره لجستیک شخص ثالث (3PL)، به عنوان یکی از سطوح خدمات لجستیک بیشتر صحبت خواهیم کرد. 

تا اینجا به این سوالات پاسخ دادیم:
  • لجستیک چیست؟ 
  • نقش مدیریت لجستیک چیست؟
  • اهمیت لجستیک چیست؟
  • فرایند چرخه لجستیک چیست؟
  • انواع خدمات لجستیک چیست؟
  • در این بخش از مقاله به سطوح خدمات لجستیک می‌پردازیم. 

سطوح خدمات لجستیک

خدمات لجستیک شش سطح دارد:
  • 1.لجستیک شخص اول (1PL)
  • 2.لجستیک شخص دوم(2PL)
  • 3.لجستیک شخص ثالث (3PL) (که درباره آن صحبت کردیم)
  • 4.لجستیک شخص چهارم (4PL)
  • 5.لجستیک حد وسط (4.5 PL)
  • 6.لجستیک شخص پنجم (5PL)
در گذشته تجارت بین‌المللی چندان رونق نداشت و لجستیک شخص اول و دوم انتخاب پیش‌فرض اکثر کسب‌وکارها بود. اما پس از رونق‌گرفتن تجارت بین‌المللی، شرکت‌ها شروع به کاوش در بازارهای جدید در سراسر جهان کردند. سرعت جهانی‌شدن افزایش یافت و شرکت‌ها نیاز به ایجاد یک شبکه عرضه گسترده‌تر برای حمایت از توسعه خارج از کشور داشتند. این مسائل منجر به توسعه لجستیک شخص ثالث و چهارم و حتی انواع جدیدتر سطوح خدمات لجستیک شد. ما در این‌جا این سطوح خدمات لجستیک را توضیح می‌دهیم. 

سطوح خدمات لجستیک 1PL و 2PL چیست؟

PL1 و 2PL دو سطح از سطوح خدمات لجستیک هستند که ساده‌ترین سطح از سطوح خدمات لجستیک محسوب می‌شوند. 
لجستیک شخص اول (1PL) به لجستیک شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که کنترل کامل لجستیک خود را در دست می‌گیرند. آنها از دارایی‌های خود (کامیون، انبار و غیره) برای ذخیره و تحویل کالا به مشتریان استفاده می‌کنند. اگرچه، 1PL به نظارت دقیق بر انتقال بار کمک می‌کند، اما زیرساخت‌ها و منابع اضافی مورد نیاز، هزینه زیاد و دائمی‌ را بر کسب و کار اعمال می‌کنند.
از طرف دیگر، شرکت‌ها ممکن است تصمیم بگیرند که انبار، کامیون و… نداشته باشند و لجستیک را به ارائه‌دهندگان خدمات با قابلیت‌های حمل و نقل، جابجایی یا ذخیره‌سازی برون‌سپاری کنند. این سطح از سطوح خدمات لجستیک به عنوان لجستیک شخص دوم (2PL) شناخته می‌شود. این روش از سطوح خدمات لجستیک، امکان برون‌سپاری تنها چند جزء از زنجیره تامین را فراهم می‌کند. از این رو این سطوح خدمات لجستیک فقط برای مشاغلی مناسب است که خواهان کنترل جزئی بر شبکه تامین خود هستند.

 سطوح خدمات لجستیک 3PL و 4PL چیست؟

3PL به شخص یا شرکتی اطلاق شود که کالاهای مختلف تولید‌شده توسط تولیدکنندگان دیگر را بر اساس دستورالعمل‌های مستند خاص و دقیق، به مقاصد مختلف ارسال یا حمل می‌کند. همچنین ممکن است این کالاها را دریافت و ذخیره کند. 
شرکت خدمات لجستیکی شخص ثالث تمام مراحل از انبارداری تا تحویل را به عهده گرفته و کالا را در زمان معین به مقصد می‌رساند. 
این روش حمل و نقل، شرکت‌های باربری را قادر می‌سازد تا زمان و منابع خود را تنها بر حمل و نقل متمرکز کنند و در عین حال هزینه‌ها و زمان تحویل را نیز کاهش دهند. ارائه دهندگان سطوح خدمات لجستیک 3PL انتخاب اصلی مشاغلی هستند که می‌خواهند هزینه خود را کم کنند.
خدمات لجستیکی 4PL یک مدل سفارشی برای افزایش کارایی کلی زنجیره ارزش ایجاد می‌کند. 4PL بر اساس یک مدل بدون دارایی عمل می‌کند تا با ایجاد هماهنگی بین سایر ارائه‌دهندگان خدمات به شرکت‌ها کمک کند. به عبارت ساده‌تر سطوح خدمات لجستیک4PL محدود به مشاوره است و در اجرای مدل زنجیره تامین دخیل نیستند. این شرکت‌ها با به‌کارگیری منابع و دارایی‌های شرکت‌های دیگر از جمله 3PL، خدمات لجستیکی را انجام می‌دهند. 
خدمات 4PL معمولاً برای مشاغلی که به دنبال راه‌حل‌های سفارشی و بهینه‌سازی زنجیره ارزش هستند، انتخاب ایده‌آلی هستند.

سطوح خدمات لجستیک حد وسط (4.5 PL)

4.5PL با ادغام برتری عملیاتی 3PL با تخصص فنی و تجاری 4PL یک قدم فراتر از سایر ارائه دهندگان خدمات لجستیکی می‌رود. 4.5PL یک راه‌حل ترکیبی امیدوارکننده است که تنها توسط تعداد کمی‌از شرکت‌ها ارائه شده است. 
ویژگی‌هایی که سبب می‌شود شرکت خدمات لجستیک 4.5PL نسبت به انواع قبلی متمایز گردد، شامل موارد زیر هستند:
  • هزینه مناسب: 4.5PL به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا با در اختیار‌گرفتن کل عملیات زنجیره تامین خود، بهترین عملکرد را از نظر هزینه داشته باشند و بتوانند درباره کاهش قیمت‌های حمل ونقل فکر کنند.
  • امکانات مشاوره: انواع شرکت خدمات لجستیک 4.5PL با کسب‌وکارها در مورد هر جزء از عملیات زنجیره تامین مشورت می‌کنند و استراتژی‌هایی را طراحی می‌کنند که می‌تواند کل زنجیره ارزش را بهینه کند.
  • سفارشی‌بودن: 4.5PL راه‌حل‌های سفارشی‌سازی شده را برای رسیدگی به چالش‌های خاص هر کسب‌وکار ایجاد می‌کنند.
  • تخصص: انواع شرکت خدمات لجستیک 4.5PL از تخصص زیادی برای درک روندها و فناوری‌های آینده مانند AI، ML، Blockchain و IoT برخوردار هستند که می‌توانند در تجارت پیاده‌سازی شوند.
  • توانایی تکنولوژیکی: 4.5PL ساختار فناوری اطلاعات توسعه یافته‌ای را ارائه می‌کند که نقش مهمی در بهبود خدمات حمل و نقل دارد.


مزایای مدیریت لجستیک کدام است؟بخش1

لجستیک از آن دست عباراتی است که می توان درباره آن ساعتها گفت و نوشت و خواند بی آنکه مطلب تمام شود. پس از همین ابتدای کلام معلوم می شود که کار سختی در نوشتن این مقاله در پیش روی ماست چراکه دامنه معانی و کاربردهای آن بسیار وسیع است و از علوم نظامی تا صنایع و تجارت می توان ردپای این کلمه را یافت.

همانطور که تجارت و کسب و کار امروزی پیشرفت خود را مدیون علوم و فنون نظامی از گذشته های دور می دانند لجستیک نیز برای اولین بار در گذشته های دور و در مقوله ها و محیط های نظامی مطرح شد و در ادامه با پیشرفت بشر و پیچیده تر شدن جوامع و ارتباطات راه خود را به سایر بخش ها و از جمله کسب و کار ها باز کرد.

معنی لجستیک

اجازه دهید ابتدا تعریفی نسبتا جامع از موضوع بحث خود ارائه دهیم و با توافق بر روی آن به بخش های دیگر موضوع بپردازیم. در ویکیپدیا نوشته شده است:

لجستیک یا آماد(به انگلیسی: Logistics) به حرکت مواد، خدمات، پول و اطلاعات در داخل یک زنجیره تأمین گفته می‌شود. همچنین Logistics شامل حرکت در داخل یک مجموعه، نظارت بر ورود و خروج محموله‌ها و کالاها، و جریان اطلاعات در سرتاسر زنجیره تأمین می‌شود.

در علوم نظامی، منظور از آماد و لجستیک، حفظ زنجیره ی تأمین با نیروهای نظامی، با وجودی که دشمن به دنبال به هم زدن آن است، می‌باشد. در تدارکات نظامی، افسران تدارکات نحوه و زمان انتقال منابع به مکان‌های مورد نیاز را مدیریت می‌کنند.

لجستیک شامل یکپارچه‌سازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، جابه‌جایی کالا و بسته‌بندی و در مواردی شامل امنیت نیز می‌شود. Logistics قسمتی از زنجیره تأمین است که ارزش زمان و مکان را به آن می‌افزاید.

لجستیک در قدیم

در فرهنگ معین معنی لجستیک به این شکل مطرح شده است:(لُ جِ ) [ انگ . ] (اِ. ) بخشی از علوم نظامی که به حمل و نقل افراد و تجهیزات ارتش اختصاص دارد.

در فرهنگ عمید هم این معنی برای لجستیک آورده شده است:از فنون لشکرکشی، مربوط به حمل ونقل، لشکرکشی و تدارکات لشکر.

در فرهنگ لغت آکسفورد برای لجستیک این توضیح آمده است:قسمتی از علوم نظامی که وظیفه تهیه و تحویل آماد و جابجایی مواد و افراد و تجهیزات را دارد. همین‌طور Logistics به صورت عمومی شاخه‌ای از علوم مهندسی است که سیستم‌های انسانی به‌جای سیستم‌های ماشینی ایجاد می‌کند.

همانگونه که می بینیم تمرکز این کلمه بر روی علوم و فنون نظامی است.برای اینکه بخش معنی کلمه را به پایان برده و به بخش های دیگر نوشته بپردازیم اجازه دهید به ریشه کلمه هم گریزی بزنیم. این لغت ریشه‌ای یونانی دارد و در موارد نظامی برای جابجایی جنگ‌افزار، مهمات و جیره غذایی در مواقع حرکت از مکان اصلی به سمت خط مقدم استفاده می‌شود. در زبان یونانی، رومی و امپراتوری رم شرقی، نظامیانی وجود داشتند با نام LOGISTIKAS که وظیفه مسائل مالی و تقسیم مایحتاج بر عهده آنان بوده‌است.

انواع لجستیک

انواع لجستیک

همانگونه که معانی مختلفی برای این کلمه 6 حرفی وجود دارد که ما فقط چندتای آن ها را در این نوشته آوردیم در مورد انواع آن هم نظرات مختلفی وجود دارد. داخل مرزهای یک کشور ، خارج از مرزهای کشور ، معکوس ، سبز ، اضطراری ، تولید ، توزیع ، نظامی ، لجستیک کسب و کار ، کلان ، خرد ، استاندارد ، درونی و بیرونی تنها عناوینی هستند که هر یک شامل یک یا چند پاراگراف شرح و توضیح نیز می باشند ولی نگارنده جهت هدفمند کردن بحث با توجه به عنوان نوشته و ارتباط بهتر و معنادارتر آن ها با کسب و کارها این دسته بندی را انتخاب کرده است.

درونی

فرایند انتقال مواد خام و اجزا، از تامین‌کننده به تولیدکننده را لجستیک درونی یا (Inbound Logistics) می‌گویند. مدیریت لجستیک درونی اغلب شامل سفارش‌دهی خودکار و سفارش گردانی می‌شود و به این ترتیب، تولیدکنندگان همیشه مواد مورد نیاز برای تولید کالاهای جدید را دراختیار خواهند داشت. اگرچه فهرست مواد خام و اجزا بسیار گسترده است، اما هدف برای همه آنها یکسان است: تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان و کالاهای مورد نیاز آنها، برای  حفظ جریان محصولات در زنجیره تامین، به سمت مشتریان و کاربران نهایی.

به عبارت دیگر لجستیک درون کارخانه بر فعالیت‌های لجستیکی فرایند تولید تمرکز دارد و کلیه فعالیت‌های اجرایی، مدیریتی، نظارتی و کنترلی است که بر جریان و نگهداری کالا (اعم از مواد اولیه، کالای در جریان ساخت و محصول نهایی) از لحظه ورود مواد اولیه تا هنگام خروج محصول از سایت تولیدی اعمال می‌شود. به بیانی دیگر، کلیه فعالیت‌های پشتیبانی تولید که مرتبط با جریان فیزیکی و اطلاعاتی کالا در محدوده فضای تولید می‌باشد را می‌توان نوع درونی دانست.

بیرونی

انتقال محصولات و کالاهای ساخته شده به یک مرحله دیگر در زنجیره تامین لسجتیک بیرونی یا (Outbound logistics) است. Outbound logistics می‌تواند به معنای انتقال محصولات از تولیدکنندگان به انبار، مراکز سفارش گردانی یا مراکز توزیع و همچنین ارسال آنها به مشتریان، خرده فروشان یا سایر مقاصد نهایی باشد.

این نوع که تالی یا لجستیک توزیع نیز می‌گویند بر ارسال و توزیع محصول نهایی از کارخانه به دست مشتریان تمرکز دارد.اگر مدیریت لجستیک ورودی یک سازمان ناکارآمد باشد، باعث ایجاد یک واکنش زنجیره‌ای در فرآیندهای لجستیک بیرونی آنها می‌شود و در نهایت، کل زنجیره تامین را مختل می‌کند.

لجستیک معکوس

لجستیک معکوس (Reverse logistics): لجستیک معکوس، فرایند بازگرداندن کالاها در زنجیره تامین ، از مصرف کننده یا کاربر نهایی به مرکز سفارش گردانی، مرکز توزیع، خرده فروشی ها و تولیدکنندگان است. Reverse logistics معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که محصولات آسیب دیده یا از لحاظ ساخت با مشکل مواجه باشند، نیاز به تعمیر یا نوسازی داشته باشند یا عمر مفیدشان به پایان رسیده باشد و نیاز به روش‌های خاصی برای دفع دارند. فرایند لجستیک معکوس از نقطه فروش آغاز شده و تا نقطه دفع ادامه دارد.به بیانی دیگر لجستیک معکوس فرآیند برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل جابجایی کالا از گیرنده به فرستنده است که عموماً با هدف پس گرفتن کالا یا امحاء آن صورت می‌پذیرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top